tirsdag 5. mai 2009

Kongle-helga

Nå er russetia endelig igang.. Russedåp, badedammen og baldus var forrige helg. Denne helga slappa vi av på russetreffet på Lillehammer. Du aner ikke hvor gla jeg var for å ha skyss begge dagene, så jeg slapp å sove i telt. Det var kaldt og jævlig der oppe, men gøy hadde vi det fordet. Vi kjørte karuseller og drakk oss sønder og sammen. DDE spilte opp til dans på Lillehammer, og jeg vil ikke akkurat kalle det no duste-pop;) Storkoste meg når norges største danseband entret scenen, og sang i de kjente toner "her blir det liv, rai rai". Cascada var neste storband på Lillehammer, og spilte opp til hyl og skrik natt til søndag. Publikum tok helt av. Jeg, for min del, kunne èn sang, og trakk meg stille tilbake til øl-teltet når denne sangen var gjennomført.

Vi møtte også utrolig mange nye folk. Kjeie folk, artige folk, tjukke folk, høye folk, drita folk og jesus-russ. Jeg kan nevne et par fra hver gruppe..

- Kjeie folk: Sara var ekstremt opptatt av å ta kongla i helga. Med dette førte ekstremt mange av disse folka fra forskjellige kategorier. Men de to desidert kjeieste folka møtte vi fredag kveld i øl-teltet. De var nesten garantert fra Bærum, og delte en flaske Champagne fra baren. "Pappa betaler", oste det av dem. Sara skulle selvfølgelig ta kongla med disse også. De var helt sikre på at vi var fra Toten, samma faen hvor mye vi diskuterte med dem. Vi var visst stygge også, alle untatt Sara. Og Mathilde var forresten ikke så ille ho ell. Men.. Vi andre var stygge. De var ikke akkurat noen "fruktfat" de heller.

- Artige folk: Jeg vil kun bruke ett eksempel i denne kategorien. Kun fordi han var så enestående at jeg ikke vil stjele fokuset fra han på noen måte. Sunnmøre var hans navn. Eller ikke akkurat navnet hans, men det var det han ble kalt. Jørun het han, og han var selvfølgelig fra Sunnmøre. Jeg fikk hilsen på buksa og alt. Han fulgte jevnt og trutt etter, og det var helt ok fordi han ikke ventet noenting fra oss. Han ville bare ha noen venner stakkar. Og han danset. Som den gutten danset. Hoppet og spratt. Som om det var det siste i hans liv. Aldri har jeg sett slik energi og slik viljestyrke til å holde ut en danseøkt. Uttrykket OK kommer forresten fra 1839 ifølge Wikipedia. Jørun var helt super. Skulle ønske jeg kunne seg deg igjen, sexy. Og de brilleglassene hans. De var enestående. Og nesten like tjukke som Tjora sine. DEILIG!

- Tjukke folk: Her vil jeg gjerne droppe å henge ut spesielle personer, men jeg kan si så mye som at kongla til Sara plukket ut noen av de òg. Alt gikk for Sara så lenge det ikke var svart-russ inne i bildet. Det var tjukke folk der, men jeg hadde ikke videre kontakt med noen av dem, som jeg kan huske.

- Høye folk: Daniel Larsson.. Du tror kanskje dette er kapitlet om deg, men desverre. Du er lang du, men på landstreffet så jeg lenger. Jeg tok et skritt videre og så opp mot himmelen. Men jeg er selvfølgelig utrolig gla i deg. Og av alle de høye menneskene jeg møtte vil du alltid være min favoritt. Men jo.. Til saken. Jeg var på Cascada-konsert natt til søndag. Utsikten mot scenen var bra, og jeg koste meg til tross for at jeg ikke kunne noe av musikken på det tidspunktet. Vi stod ganske langt foran, og stemningen var til å ta og føle på. Folk presset, dyttet, sparket og slo. Før jeg visste ordet av det stod en 2m høy kjempe rett foran trynet mitt. Det var ikke til å tro. Den utsikten jeg en gang hadde, ble tatt fra meg som ved et vindkast. Det eneste jeg nå kunne se var en nokså bred ryggplate, og hvis jeg løftet blikket og bøyde hodet bakover kunne jeg se bakhodet hans også. Også hoppet vi, hoppet og hoppet i takt med musikken. Før jeg rakk å blunke hadde han hoppet på meg, og der stod han. Viste seg at når han først fant mykt underlag til føttene sine var det slutt på alt som het hopping. Så i bunn og grunn er jeg gla jeg har Daniel til å vise de gode tingene som høye mennesker kan utrette <3

- Drita folk: Èn person å nevne her også. Torstein. Ja, det er ikke til å tro. Den uskyldige biri-gutten som aldri finner på noe tull, og er flink på skolen. Den ene dagen endte han med å prøve kongla med Sara, og andre dagen var han så full at jeg og Lena måtte støtte han på hver vår side. Han er en søting. Bare synd han aldri endte med noen kongle i lua si.. :( Forresten var Olav Andreas merkbart dritings, og likeså med Agnes.

- Jesus-russ: Deilig. Alt jeg kan si. Jeg tilbrakte store deler av min tid på landstreffet i Jesus-teltet. Det var gratis boller og saft, også var det mye varmere enn i varmestua. Jeg fikk min egen bibel. Signert. Knis. Nå i ettertid har jeg brukt den flittig, og ventet på at Gud skulle komme til meg. Foreløpig ser det dårlig ut. Men jeg skal gi han litt mer tid. Russetia er sikkert en travel tid for han også. Han er en travel mann vet dere. Synd men sant. Jesus-russen var ekstremt hyggelig, og vi førte mange kristelige og ukristelige diskusjoner. Jeg fikk svar på ting jeg hadde gått og lurt på. Alt i alt var det en oppvåkning ut av det blå. Og jeg likte det. Det varmet både i kropp og sjel.

Alt i alt.. Foreløpig en super russetid! <3 Eneste minus var at Lisa ikke var på treffet, og at jeg ikke fikk et eneste glimt av Tuva der oppe :(

5 kommentarer:

  1. Åneiognei, du er genial Andrea. Du kan tro jeg satt å lo her for meg selv da jeg leste igjennom "høye folk" delen. Du skriver med en sånn flott innlevelse, og du får virkelig med deg det viktigste. Ingen kjedelige detaljer kommer igjennom hos deg, nei, kan være de var kjedelig til å begynne med, men ikke etter du fikk ta fatt i dem. Du gjør alle detaljer betydelige. Og jeg kan formelig høre deg si deilig når jeg leste det med Tjora brillene. Med din trykk på i-en og tjukke l. Du ska nok være gla sosse guttene ikke likte deg, du vil gjerne ikke leve opp til dems standar.

    SvarSlett
  2. Jeg er så glad du tok deg tid til å skrive! :D
    Det var vakkert og tradisjonelt utført/skrevet. Nasjonalismen oser, og du gjør at jeg får lyst til å bytte fra bokmål til nynorsk. Fantastisk!
    PS: Torstein. Jeg er meget skuffet!
    PPS: AGNES? Aj, aj. :(

    SvarSlett
  3. Haha, fruktfat!! :D Nei, de var helt sikkert ikke noen fruktfat.
    Jesus-russen var koselige, ja! Tror jeg ble lagt an på av hun ene jenta der....eller kanskje hun ville frelse meg?

    SvarSlett
  4. Jesus teltet var koseligt, helt til jeg fikk stygge blikk etter å ha prøvd meg på en som var gift xD

    SvarSlett
  5. Haha! Angnes tok kaka da:) Vi får bare håpe at Torstein ikke vet om denne bloggen for han blir ikke blid når vi snakker om fylla. Han liker å legge det helt bak seg:(

    SvarSlett